EDITORIALS IN ROMANIAN

Butonul Dislike si politica

Intr-o lume dominata detot mai multe lucruri care nu ne plac, alaturi de multitudinea celor ce ne plac, butonul “Dislike” va deveni in curand realitate. Anuntul facut recent de Facebook co-founder and CEO Mark Zuckerberg ca gigantul mondial pe care-l conduce va testa un buton Dislike, sau mai degraba un buton pentru exprimarea empatiei, a creat un val urias de emotie si nerabdare in randul userilor retelei sociale care tanjeau dupa un astfel de instrument de mai multi ani.
“Intentionam sa dam userilor posibilitatea sa-si exprime empatia, pentru ca nu fiecare moment este un moment fericit,” a spus Zuckerberg.
Imediat dupa anuntul privind implementarea acestui buton, mediul online s-a umplut de articole, pareri, analize si studii asupra impactului pe care-l va avea aceasta noua facilitate asupra brandurilor, companiilor si mediului de afaceri, odata ce consumatorii primesc sansa sa-si exprime si prin acest instrument emotiile si parerile, altele decat pozitive, vizavi de diverse produse sau campanii de marketing .
In ceea ce priveste mediul afacerilor, perceptia unanima pana cum este ca butonul Dislike va avea cu siguranta un impact major si va revolutiona modul in care consumatorii interactioneaza cu anumite branduri prezente pe Facebook. Punerea la dispozitia userilor social media a posibilitatii de a-si exprima dezacordul, dezamagirea, frustrarea sau alte emotii negative prin gestul atat de simbolic exprimat de pozitionarea degetului mare de la mana in jo, va insemna cu siguranta scrierea unei noi pagini in marketingul online, cu repercursiuni directe si asupra marketingului offline, dar si a vanzarilor unor branduri sau a cifrei de afaceri a companiilor care le produc.
Ca useri de Facebook, cu totii folosim butonul “Like” pentru exprimarea admiratiei, acordului, aprobarii si respectului fata de cel ce posteaza ceva sau fata de tematica postarii. Totodata insa, cunoastem pe propria piele cat de placut e sentimentul ca ceea ce am postat place la cat mai multi sau conteaza pentru altii care ne recompenseaza apasand pe butonul cu degetul mare in sus.

De sapte ani de cand exista butonul Like, fericirea zilnica a multora din cei peste 1 miliard de useri Facebook se masora si in numarul de Like-uri primite.

In prezent, in lipsa unui buton Dislike, cand nu ne place ceva, fie putem sa ignoram o postare, fie sa comentam la ea ceea nu ne place in legatura cu subiectul sau ideile exprimate in ea. Insa un comentariu in dezacord cu subiectul postarii sau cu autorul, nu are nici pe departe atata impact cat se estimeaza ca va avea revolutionarul buton pe post de sanctiune sau vot negativ ce va fi introdus in curand si care este asteptat cu atat de mare nerabdare de comunitatea online.

In primul rand, apasarea butonului Dislike va exprima clar dezamagire, frustrare, nemultumire, nerabdare, dezaprobare, suparare a celui ce foloseste acest instrument vizavi de un anumit user sau ideea pe care o posteaza, insa in mod cert va genera sentimente similare si la cel sanctionat in acest fel.
Pe planul relatiilor personale, exista temeri ca butonul Dislike le va face toxice si va incuraja excesiv negativitatea, transformand astfel Facebook intr-un loc unde oamenii nu se vor mai simti bine cu ei insisi, si unde certurile, criticile, contrazicerile si razboaiele virtuale se vor accentua odata cu noua facilitate.

Altii, se tem ca butonul Dislike va alimenta excesiv agresivitatea online sau comportamente derivate gen hartuirea sau razbunari care se vor extinde si dincolo de mediul virtual, in viata reala.
In plus, un buton Dislike pe post de vot negativ, ar da userilor de Facebook sansa sa ingroape teme ofensive sau lipsite de interes, un alt mesaj principal transmis intr-o astfel de situatie fiind “scuteste-ma sa mai vad acest lucru, nu ma intereseaza”.

Specialistii sunt de parere ca daca va fi folosit bine, butonul Dislike ar putea avea un rol benefic atat pe planul relatiilor inter-umane dar si al marketingului, si anume de avertizare timpurie. In sensul ca va deschide ochii asupra greselilor si-i va face pe useri, fie ca-s persoane particulare, fie companii care-si promoveaza produsele sa fie mai bine ancorati in realitate, evitand sa se imbete cu apa rece sau sa fie orbiti de optimism sau gandire pozitiva impinsa la extrem.

Nu am vazut insa nici un studiu pana acum asupra impactului butonului Dislike asupra politicii facute pe Facebook, a politicienilor care folosesc social media sa-si faca campanie, sa-si promoveze imaginea, sa-si popularizeze mesaje si initiative sau sa pastreze o legatura vie si contanta cu simpatizantii pentru a avea pulsul maselor in timp real.

Marturisesc ca sunt foarte curioasa sa vad cum acest instrument de transmitere a unui feedback negativ a alegatorilor in timp real va schimba atitudini rigide, rupte de realitate ale unor politicieni care, dupa ce trec testul alegerilor, par cu repeziciune sa uite o mare parte din promisiuni si angajamente facute atunci.

Dupa alegeri, nu neaparat ca acesti politicieni intra intr-un “relax mode”, insa atat cei care castiga cat si cei care pierd, par sa nu invete suficient de bine lectiile de rigoare din victorie, respectiv infrangere, si ajung sa faca greseli de strategie care in timp ii pot costa intr-un mod drastic atat popularitate, dar si voturi in ultima instanta.

La politicieni le e frica de mase, sau mai bine zis politicienii sunt foarte atenti la “vox populi” doar in preajma scrutinelor electorale si ar face orice sa nu beneficieze de Dislike-uri la urne, ci de cat mai multe Like-uri. Apoi, dupa numaratoarea Like-urilor majoritatea parca sunt loviti brusc de Alzheimer vreo 3-4 ani si uita multe din promisiuni. Isi revin in preajma urmatorului scrutin electoral, cand targetul este iar obtinerea de cat mai multe Like-uri, pardon stampile aplicate pe casuta cu numele lor de pe buletinul de vot, cand iar activeaza tot arsenalul de cucerire a maselor.

Va avea oare butonul Dislike efectul de dus rece si de alerta timpurie si la politicieni? Ii va trezi oare la realitate aceasta facilitate, prin care alegatorii imediat ce remarca greseli, minciuni, derapaje de la angajamente, sau ezitari la alesi, le vor arata in timp real degetul mare in jos, celor care promit marea cu sarea in campaniile electorale, insa deindata ce aceastea se incheie, actioneaza exact pe dos fatza de cum au promis?

“Voi fi altfel decat X”, spunea un distins politician in campania electorala. A castigat alegerile si pe Facebook cu un numar covarsitor de Like-uri, dar si pe teren, dominandu-si net adversarul. Nu a trecut nici un an de la acele promisiuni, si cotele mari de incredere ale simpatiei electoratului din tara si din Diaspora sunt constant in scadere, pentru ca pe langa alte amanari si ezitari in modul de actiune, in totala contradictie cu ceea ce a promis in campania electorala, politicianul in cauza a ajuns sa se comporte in multe situatii ca X.

Probabil e linistit ca pana la urmatorul scrutin unde “vox populi” va da Like sau Dislike cu stampila pe buletinul de vot mai sunt inca 4 ani. Timp berechet pentru repliere.

De la marire la decadere in politica nu e decat un pas. Butonul Dislike cu siguranta ca va fi o masura foarte sensibila si in timp real a barometrului de incredere a populatiei in politicianul X sau politicianul Y pe o problema punctuala sau alta.

Parerea mea e ca puterea butonului Dislike va fi mai mare ca a butonului Like in ceea ce priveste pulsul simpatiei sau antipatiei electoratului.

Ramane ca politicienii sa tina seama de aceste semnale in timp util si sa-si corecteze derapajele de la promisiunile initiale sau orice actiune sfidatoare sau aroganta la adresa electoratului. “Vrajeala” alegatorilor in epoca digitala nu prea mai tine.

Altfel, trendul de Dislike in online va ricosa cat mai curand si in offline.

Iar pe Facebook butonul Like poate oricand construi cu usurinta alti eroi imaculati.

Related posts

Imigrantii

Votul prin corespondenta, cartoful fierbinte si Forta Diasporei

Depolitizarea mentalului românesc