BUSINESS BUSINESS COMPANIES ECONOMY FINANCE&BANKING INVESTMENTS WORLD

Kairat Kelimbetov, Directorul General al CFI Astana: Noi suntem platforma în care investitorii occidentali și orientali se pot întâlni și își pot desfășura activitatea

Kairat Kelimbetov, Directorul General al Centrului Financiar Internațional (CFI) ,,Astana” a vorbit despre importanța tot mai mare a statelor în combaterea pandemiei, despre consecințele economice în lupta cu infeția periculoasă și noile tendințe în dezvoltarea potențialului investițional al Marii Eurasii. În opinia sa, pandemia nu numai că a stimulat tendințele deja emergente în economia globală, dar a lansat și altele noi de care Kazahstanul și Rusia ar trebui să poată profita.

 

– Acum lumea începe să iasă treptat din restricțiile de carantină. Guvernul Federației Ruse, de exemplu, va cheltui cel puțin 5 trilioane de ruble în următorii doi ani pentru un plan de redresare a economiei naționale. Probabil, costurile de acest tip sunt planificate și în Kazahstan. Spuneți-ne ce se se întreprinde în acestă privință în țara dvs. și ce rol va juca CFI ,,Astana” în acest sens.

 

– Analizăm cu atenție ceea ce fac alții, generalizăm experiența existentă. În țările dezvoltate a existat o conservare a unei cantități imense de lichidități. Rezervele Federale ale Statelor Unite și Banca Centrală Europeană au decis să se oprească la un ajutor în mărime de 20-25% din PIB.

Dacă comparăm criza actuală cu criza financiară globală din 2008-2009, atunci această cifră a fost de 15% din PIB. Pentru țările dezvoltate, aceasta este o cifră medie folosită în 2020. Țările în curs de dezvoltare din care facem parte, de regulă, intenționează să folosească de la 2 la 10% din PIB pentru redresarea economică. În special, în Kazahstan, președintele țării Kassym-Jomart Tokayev a anunțat măsuri care implică utilizarea a 6 trilioane tenge în acest scop. Aceasta reprezentând aproximativ 8% din PIB.

Luptând împotriva crizei epidemiologice, în paralel am contribuit la menținerea locurilor de muncă existente, în special a afacerilor mici și mijlocii. Pentru aceasta au fost luate măsurile necesare în politica monetară și reglementarea financiară, indemnizațiile fiscale.

A fost luată o măsură fără precedent, similară venitului de bază universal, când toate persoanele care și-au pierdut locul de muncă din cauza carantinei în marile orașe – aproximativ 4 milioane de oameni – am oferit 42,5 mii tenge (aproximativ 90 USD) pe parcursul a două luni. Desigur, acest ajutor i-a ajutat pe mulți să treacă peste momentele dificile.

În general, cred că atât Kazahstanul, cât și Rusia vor putea depăși mai ușor decât multe alte țări consecințele economice ale pandemiei. Pentru că, pe de o parte, nu avem datorii publice atât de mari. Pe de altă parte, au fost acumulate rezerve suverane. În Rusia este un Fond de Bunăstare Națională, iar în Kazahstan este un fond Național, adică un cont al Ministerului Finanțelor, gestionat de Banca Centrală.

Toate acestea ne-au permis pe termen scurt să răspundem în mod fiabil și constant la provocările pandemiei. Cu toate acestea, pe termen mediu există multe alte întrebări la care trebuie să răspundem.

 

– Care este logica cea mai probabilă pentru dezvoltarea economiei globale în viitorul apropiat? Care vor fi efectele pe termen lung ale cheltuielilor împotriva COVID-19 și creșterea rapidă a datoriilor multor state?

 

– Am văzut tensiune geopolitică între cele mai mari economii,  SUA și China, am văzut chiar și brexitul. Cred că toate acestea vorbesc depre vechea ordine a sistemului de tranzacționare globală se îndreaptă în direcția corectă.

Acum, în fața ochilor noștri, se formează o nouă arhitectură comercială. În această perioadă apar noi asociații comerciale care va include SUA, Canada, Marea Britanie, Mexic și probabil Noua Zeelandă și Australia. Separat – Europa continentală, care va căuta un partener comercial puternic.

Lumea economică de astăzi este împărțită în macro-regiuni și în acest sens, dezvoltarea Uniunii Economice Eurasiatice pare a fi tendința corectă. Toată lumea este interesată de o piață atât de concentrată – 180-200 de milioane de oameni – în care se pot construi lanțuri de valoare.

În plus, va continua transferul de producție din China în alte țări. Statele au simțit că nu pot depinde de livrările dintr-o singură țară – chiar dacă aceasta este prietenoasă. Se vor forma noi lanțuri de valoare adăugată.

O altă tendință este cursa tehnologică, care va semăna foarte mult cu Războiul Rece în ceea ce privește accesul la noile tehnologii, pentru aceasta se vor aplica restricții de migrație și protecția proprietății intelectuale. Va apărea un fel de alianță între țări care se referă cumva la problema protejării bazelor de date, protejării datelor cetățenilor. În SUA, acesta este un fel de uniune a statului și a furnizorilor mari de internet; în Europa, este un sistem mai descentralizat, dar în același timp, o protecție dură a datelor despre populație. China va consolida rolul statului în proprietatea datelor. Pe baza tuturor acestor lucruri, acestea sau alte tendințe se formează astăzi.

Aici va trebui probabil să găsim un echilibru – unde vom exporta, unde vom importa. Pe de altă parte, UEEA în sine este deja o piață mare care poate și trebuie dezvoltată.

 

– Ați menționat rolul statului în China. Acum se spune multe despre importanța crescândă a structurilor statului în toate domeniile vieții economice. În opinia dumneavoastră de economist, cum se va schimba rolul statelor în stimularea dezvoltării economice și nu a sosit încă momentul în care statele vor începe mai intens să-și elimine punctele slabe? Care este rolul CFI ,,Astana”  văzut de dumneavoastră în această legătură?

 

– Cred că, în sensul larg, rolul statelor naționale va crește. Înainte de aceasta, UE a creat un fel de plan de integrare: un întreg continent fără frontiere, cu acces ușor la piețele de capital, forța de muncă, mărfuri.

Cred că lumea nu va fi la fel. Am văzut exemplul aceleiași UE, care, în esență, era un model ideal, că de îndată ce a apărut o amenințare serioasă, un șoc global, toate statele au luat decizii în mod independent.

În consecință, posibilitățile au fost foarte diferite. Probabil, pandemia va contribui la renașterea statelor naționale.

În acest sens, aș dori să revin la specificul ultimilor 15-20 de ani. Întrebat dacă criza actuală va fi un motiv pentru dublarea eforturilor de diversificare a economiei, aș spune în primul rând că ce mai mare parte de muncă a fost deja făcută. Tema diversificării începe să sune mai tare atunci când prețul petrolului se află într-un interval critic ca acum. Având în vedere că în următorii un an și jumătate sau doi, prețurile petrolului nu va mai fi atât de mare, trebuie să ne concentrăm asupra acestui aspect.

Kazahstanul va trebui să determine în mod clar mai multe produse care vor deveni exporturi alternative, pe lângă petrol, gaz și uraniu. Aceasta poate fi agricultura și unele oportunități suplimentare pentru industria minieră și industria chimică.

În același timp, înțelegem că aceeași chimie și petrochimie nu creează un număr mare de locuri de muncă. Și aici vreau să reamintesc fraza celebrului economist Harvard, Dani Rodrick: „Acum sarcina statului este să creeze nu numai exporturi cu valoare adăugată ridicată, ci și locuri de muncă bune, cu salarii suficient de mari care să fie atractive pentru cetățeni”.

Resursele statului numai pentru asta, desigur, nu sunt suficiente. Investițiile vor fi necesare. Știți că în astfel de perioade există o ieșire de investiții în economii mai dezvoltate. Cu toate acestea, pe măsură ce fluxul are loc, la fel se formează și valul.

Cred că toți trebuie să lucrăm pentru a îmbunătăți climatul investițional și pentru a crea reguli de joc care să se potrivească investitorilor mondiali.

În acest sens, urmăm cea mai bună practică mondială. La noi pe teritoriul CFI ,,Astana”  a fost creat, de exemplu, fondul de investiții directe – după imaginea și asemănarea fondului rus.

Oferim garanții prin crearea unei jurisdicții care este familiară și înțeleasă investitorilor. Este vorba despre dreptul general englez. La noi această experiență a venit din Est. Am studiat experiența Singapore și Hong Kong, experiența centrelor financiare internaționale din Orientul Mijlociu, unde au fost create enclave speciale de reglementare fiscală.

Am creat un teritoriu de drept comun, prietenos întregului spațiu post-sovietic. De asemenea, am format o platformă juridică specială, unde există o instanță a centrului financiar internațional și un centru internațional de arbitraj.

Pentru referință, voi spune că pe lângă britanicii înșiși, antreprenorii din Rusia și Kazahstan sunt printre primii 3 utilizatori ai instanțelor mondiale din Londra. Prin urmare, astăzi le facilităm activitatea, astfel încât să poată utiliza serviciile aceleiași instanțe – cu aceiași judecători și la prețuri mai rezonabile. Separat, la prețuri foarte mici, oferim servicii de arbitraj și mediere.

Am creat o platformă specială nouă, un schimb cu compania americană Nasdaq și Bursa de valori din Shanghai. Suntem platforma unde investitorii occidentali și estici se pot întâlni și interacționa.

 

– Astăzi este dificil să vorbim cu certitudine despre perioada de recuperare a economiei mondiale, dar ce măsuri credeți că sunt urgente în această etapă și care rolul principal al CFI ,,Astana” ?

 

– Am vorbit despre fonduri semnificative, care sunt acum investite în economiile țărilor dezvoltate. Avantajul țărilor emitente ale monedelor mondiale de rezervă este că pot gestiona aceste fluxuri, adică acești bani se toarnă în economie, sunt absorbiți în ea, creează locuri de muncă și se întorc deja în perspectivă, fără a crea o povară asupra datoriei de stat.

Cred că acum este timpul pentru utilizarea fondurilor de rezervă. În același timp, trebuie să înțelegem că există incertitudine cu al doilea val de coronavirus. Nimeni nu va spune exact dacă recuperarea va începe anul viitor sau mai târziu. Trebuie să ne calculăm foarte clar forțele.

A trebuit să luăm mai întâi măsuri urgente care au lucrat pentru următoarele trei până la patru luni, după care programul a fost dezvoltat înainte de sfârșitul anului 2020. Acum lucrăm la un plan strategic în cadrul căruia este necesar să atragem nu numai fonduri de rezervă suverane, ci și lichidități de pe piețele mondiale.

Dorim să ne continuăm rolul de piață de capital pentru spațiul post-sovietic împreună cu alte burse pentru a atrage investitori de nivel mondial.

Investitorilor trebuie să le dăm un semnal clar că economiile noastre continuă procesul de reducere a cotei statului în economie, atrăgând investitori – nu numai prin bursă, ci și prin fonduri de capital privat, inclusiv prin intermediul noilor tehnologii.

Rolul CFI ,,Astana” – este de a fi o platformă prietenoasă nu numai pentru investitorii tradiționali, ci și pentru companiile inovatoare.

În general, guvernul Kazahstanului planifică ca CFI ,,Astana”  să devină o platformă de atragere a investițiilor, pentru plasarea titlurilor de stat în moneda națională. Vom deveni un punct de creștere a fluxului de investiții și inovație.

 

– Vorbind despre Marea Eurasie, care sunt principalele tendințe în dezvoltarea acestei regiuni pe fondul creșterii deglobalizării, a dorinței de a reduce dependența de ceilalți? Este posibil să spunem că Marea Eurasie are un potențial mai mare decât alte regiuni de a supraviețui șocurilor de astăzi?

 

– Cred că vom continua să jucăm un rol important în ceea ce privește securitatea energetică pentru jucătorii macro, inclusiv pentru UE, China și mulți alții. Consider că, în acest sens, rolul petrolului, gazului și uraniului nu va scădea în deceniile următoare și că trebuie să continuăm să concurăm pentru aceste piețe, dar, în același timp, să dezvoltăm o valoare adăugată în ceea ce privește nu numai furnizarea de materii prime, ci și prelucrarea.

Un alt rol important: trebuie să profităm în continuare de faptul că suntem puntea de infrastructură între Europa și Asia. În acest sens, piața eurasiatică este mare – 200 de milioane de oameni – dar nu suficient, deoarece zona euro și ceea ce se numea NAFTA sunt piețe cu aproximativ 500 de milioane de oameni.

În acest sens, trebuie continuată integrarea cu țările din Europa de Est, cu China, cu țările din Orientul Mijlociu.

Este foarte important în acest sens asocierea inițiativelor Uniunii Economice Eurasiatice și a “centurii și căilor”. Există un mare interes geo economic aici.

Cred că atât Rusia, cât și Kazahstanul vor câștiga doar dacă mai multe fluxuri de tranzit vor merge pe teritoriul țărilor noastre și vor conecta porturile și orașele din Europa de Vest și orașele de pe teritoriul Chinei de Vest.

Aceasta este o direcție importantă în care trebuie să interacționăm. Oricare ar fi dificultățile, direcția Europa-China va crește doar.

O altă oportunitate uriașă este asigurarea securității alimentare globale. Acest subiect va deveni foarte acut în următoarele decenii, în special pentru Africa, Orientul Mijlociu și China în sine.

Cred că livrările produselor noastre agricole vor fi foarte solicitate. Acestea sunt avantajele noastre tradiționale de care trebuie să profităm pe deplin.

Photo source: www.astanatimes.com

Related posts

‘Kings of asphalt’ and ‘carriage lords’ have huge profits

Nine O' Clock

Baking industry employers threaten with tax strike unless black market is curbed

Nine O' Clock

Romanian inventions and inventors : The Phone case that charges the phone using renewable energy

Nine O' Clock

Leave a Comment